PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Anna Kędzierska
Dni/godziny pracy
Wtorek: 8.00 do 12.30
12.30 do 13.00 dostępność dla rodziców
Środa: 8.00 do 12.30
12.30 do 13.00 dostępność dla rodziców
Czwartek: 8.00 do 12.00
Czym zajmuje się psycholog szkolny ?
Psycholog szkolny dokłada wszelkich starań w celu zapewnienia uczniom właściwej pomocy psychologicznej na terenie szkoły oraz wspiera rodziców w procesie wychowania.
Zadaniem szkolnego psychologa jest wstępna diagnostyka i doraźne wsparcie. Ogólnie formalne i praktyczne kompetencje psychologów szkolnych można przypisać do następujących kategorii:
– Działania diagnostyczne (ograniczony zakres)
– Działania terapeutyczne (ograniczony zakres)
– Działania profilaktyczne (bez ograniczeń)
– Działania wychowawcze (bez ograniczeń; w kooperacji z nauczycielami i/lub rodzicami)
– Działania psychoedukacyjne (bez ograniczeń)
– Działania profilaktyczne (bez ograniczeń)
– Działania mediacyjne oraz interwencyjne (bez ograniczeń, ale zależnie od specyfiki sytuacji oraz zgodnie z granicami zawodu mediatora)
W praktyce psycholog szkolny tak naprawdę spełnia też kilka innych ról, np. często będzie
występować de facto jako mediator rodzinny i/lub doradca rodziny. Rolą psychologa są też działania profilaktyczne (np. w zakresie używek, nałogów, innych częstych problemów młodych ludzi) czy też wreszcie szeroko rozumiana psychoedukacja. W tym ostatnim zakresie psycholog szkolny jest powołany do tego, aby uświadamiać uczniów (ale też nauczycieli) w zakresie zdrowia psychicznego, włącznie z poszczególnymi składowymi. Psycholog szkolny może więc np. pracować z uczniami, którzy mają problemy ze snem, ucząc ich zasad kultury snu, czy też na wstępnym etapie diagnozować problemy z odżywianiem i ewentualnie kierować ucznia/uczennicę do bardziej wyspecjalizowanych
placówek.
Zadaniem psychologa jest także uwrażliwienie nauczycieli, ciągłe przekazywanie im wskazówek na temat stanu danego ucznia oraz zalecanych metod komunikacji i postępowania.
Jakie korzyści płyną z obecności psychologa szkolnego w dzisiejszych szkołach?
Przede wszystkim: większe szanse na zachowanie dobrostanu psychicznego u przynajmniej części uczniów. Obecność szkolnego psychologa to także zwiększone prawdopodobieństwo, że młoda osoba z problemami emocjonalnymi lub poznawczymi szybciej trafi do specjalisty, prędzej otrzyma diagnozę i wcześniej rozpocznie leczenie, co w tym wieku ma ogromne znaczenie dla przyszłości dziecka lub nastolatka. Dzieci z problemami emocjonalnymi uzyskują pomoc, dzięki której łatwiej zachować im
rytm szkolny. Z kolei uczniowie “problematyczni”, czyli sprawiający problemy wychowawcze, mają możliwość refleksji nad swoim zachowaniem i jego mechanizmami pod okiem specjalisty. Zapobiega to ewentualnym wykluczeniom czy stygmatyzacji. Praca psychologa w szkole odciąża też nauczycieli, którzy przecież przeważnie nie posiadają specjalistycznego przygotowania psychologicznego i wobec niektórych problemów mogą być po prostu bezradni.